Edukacja

Malarskość filmu

Nowatorski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o najważniejszych polskich dokonaniach filmowych zainspirowanych sztuką malarską. W ramach projektu odbywają się spotkania z młodzieżą licealną, dorosłymi i seniorami.

Cykl przybliża uczestnikom dzieje sztuki oraz wprowadza w historię filmu. Wzmacnia polską tożsamość kulturową, a także pobudza kreatywność, dzięki wykorzystaniu eksperymentu artystycznego, nowych technologii i mediów.

 

Polski punkt widzenia – malarskość filmu to:
– prelekcje i warsztaty twórcze uzupełnione dyskusjami, analizami i interpretacjami filmowych i malarskich dzieł sztuki,
– seanse filmowe wybranych dzieł polskich mistrzów kina, ilustrujące omawiany temat,
– wystawa on-line na stronie internetowej Muzeum Kinematografii prezentująca fotografie zainspirowane kadrami malarskimi wykonanymi przez uczestników,
– scenariusze zajęć szkolnych.
***
Spotkania odbywają się w siedzibie Muzeum Kinematografii w Łodzi (pl. Zwycięstwa 1), w szkołach regionu łódzkiego oraz w placówkach partnerskich. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników.
Informacje i zapisy:
edukacja@kinomuzeum.pl
tel. 42 674 09 57 w.151
*****
Temat 1
Wesele
Adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, która wzbudziła zainteresowanie nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Akcja filmu rozpoczyna się od odjazdu orszaku weselnego spod kościoła Mariackiego w kierunku domu Gospodarza. Momentem kulminacyjnym jest zaproszenie do wspólnej zabawy Chochoła, co przywołuje tajemnicze widma i rozbudza ukryte tęsknoty, kompleksy i marzenia. Między kadrami pojawiają się obrazy takich mistrzów jak: Włodzimierz Tetmajer, Stanisław Wyspiański czy Aleksander Gierymski.
Pokaz filmu Wesele, 1972, reż. Andrzej Wajda, 102 min.
Temat 2
Wszystko na sprzedaż
„Powiedzcie mu, że on jeszcze za mną zatęskni” – to zdanie wypowiedziane przez Zbigniewa Cybulskiego na lotnisku w Rzymie, niedługo przed śmiercią, zdaje się być punktem wyjścia dla opowieści przedstawionej w filmie. Akcja zaczyna się na planie filmowym, na którym brakuje odtwórcy głównej roli. Wkrótce ekipa dowiaduje się o jego śmierci. Wiadomość załamuje reżysera, który nie wie, co zrobić z nieskończonym filmem, mającym być ich wspólnym dziełem. Jest to opowieść o człowieku, który niespodziewanie odszedł. O tym, jak jego śmierć wpływa na innych, jak zostanie zapamiętany, jak długo żyje jego legenda. W kontekście tego filmu będziemy analizować malarstwo Andrzeja Wróblewskiego.
Pokaz filmu Wszystko na sprzedaż, 1968, reż. Andrzej Wajda, 94 min.
Temat 3
Łagodna
Adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o tym samym tytule. Sugestywne studium, przedstawiające niuanse relacji młodej kobiety i jej starszego męża, skupiające się na zazdrości i narastającej nienawiści. Animowany film jest niemal pozbawiony dialogów, narrację budują kolejne sceny nawiązujące w swej formie do takich obrazów jak Śmiejący się pająk Odilona Redona lub Krzyk Edvarda Muncha.
Pokaz filmu Łagodna, 1985, reż. Piotr Dumała, 11 min.
Temat 4
Młyn i krzyż
Rok 1564. Pieter Bruegel, na zamówienie antwerpskiego bankiera i kolekcjonera dzieł sztuki Nicolaesa Jonghelincka, maluje „Drogę na Kalwarię”. W centralnym miejscu obrazu znajduje się młyn wzniesiony na skale, w dole tłum postaci różnych stanów i warstw społecznych zajętych swoimi codziennymi sprawami, pracą, zabawą, posilaniem się. Tylko Maria rozpacza nad losem syna, którego żołnierze prowadzą na miejsce kaźni.
Lech Majewski, reżyser filmowy i teatralny, podejmuje próbę współczesnego odczytania dzieła flamandzkiego malarza i ożywia malowidło. Z obrazu, na którym widnieje 500 postaci, przygląda się dwunastu osobom. Ich losy rozwijają się w filmowe wątki i tworzą kanwę opowieści, która toczy się – od świtu do świtu – w ciągu jednego dnia.
 Pokaz filmu Młyn i krzyż, 2010, reż. Lech Majewski, 92 min.
 Temat 5
Twój Vincent
Opowieść o ostatnich dniach życia Vincenta van Gogha. Trwa śledztwo związane z tajemniczą śmiercią malarza. Prowadzi je Armando, syn bliskiego przyjaciela artysty. Poprzez rozmowy z ludźmi z otoczenia artysty, Armando poznaje van Gogha jako człowieka i twórcę. Uwagę widza przykuwa niezwykła forma wizualna. Realizacja animacji zajęła 7 lat. Film został pierwotnie nakręcony w wersji aktorskiej, później zaś wszystkie klatki zostały przemalowane na obrazy olejne. Wśród nich kryje się blisko 130 autentycznych obrazów van Gogha, m.in.: Gwiaździsta noc nad Rodanem, Słoneczniki czy Taras kawiarni w nocy.
Pokaz filmu Twój Vincent, 2017, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, 91 min.
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Wcześniejszy

Letnie spacery

Następny

Wystawa Krzysztofa Kieślowskiego w Barcelonie