Wystawy stałe

Odrestaurowany fotoplastikon

Mikołajkowy prezent od Muzeum Kinematografii dla wszystkich wielbicieli kina. Od 6 grudnia znów możemy cieszyć się pięknem zabytkowego, wspaniale odrestaurowanego fotoplastikonu!

6 grudnia otworzyliśmy odrestaurowany fotoplastikon! Uroczyste otwarcie rozpoczęliśmy od filmu dokumentującego prace konserwatorskie w pracowni Renowa Karola Brzezińskiego. Po projekcji pan Karol opowiedział nieco więcej o etapach pracy nad tak wyjątkowym zabytkiem, jakości jego wykonania, a także uzasadnionych podejrzeniach, że nasz fotoplastikon był jednym z pierwszych wyprodukowanych przez Augusta Fuhrmanna! Głos zabrał także prezes wspierającej renowację Łódzkiej Spółki Infrastrukturalnej – Radosław Łuczak oraz dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi – Dagmara Śmigielska. Po uroczystym przecięciu wstęgi mogliśmy wreszcie zasiąść przy okularach i oglądać niezwykłe migawki z… filmowej Łodzi!

***

Cesarska Panorama (Kaiser-Panorama), zwana fotoplastikonem, to absolutna perła w kolekcji Muzeum Kinematografii w Łodzi liczącej ponad 50 tysięcy eksponatów. To prawdziwe cudo techniki.

Konstruktorem urządzenia był August Fuhrmann. Jego wynalazek z 1880 roku był dzieckiem swojej epoki – wieku nauki i techniki – takim jak telefon (1876), fonograf (1878), żarówka elektryczna (1879). Łódzki fotoplastikon z około 1900 roku jest jedynym w Polsce oryginałem i – według Towarzystwa Fuhrmannowskiego – jednym z sześciu zachowanych w świecie.

Fuhrmann miał świadomość, że unikatowy wynalazek zachęci innych do kopiowania jego pomysłu. Dlatego każde urządzenie zanim pojechało w świat, zostało oznaczone: przy stanowisku numer 1 zobaczymy tabliczkę informującą, kto i gdzie skonstruował urządzenie, przy którym siedzimy.

W odrestaurowanym fotoplastikonie w tym samym czasie jednocześnie 25 osób będzie mogło zasiąść przy numerowanych stanowiskach i, nie przesiadając się, oglądać przez okulary przesuwające się obrazki w trójwymiarze. Po obejrzeniu kompletu 25 zdjęć usłyszymy dzwonek.

Kaiser – Panorama trafiła do Łodzi w 1976 roku z Kielc. Najpierw do działającego przy Muzeum Historii Miasta Łodzi Działu Kultury Filmowej, gdzie zagrała m.in. w kultowym debiucie fabularnym Juliusza Machulskiego „Vabank”.

Kiedy w 1986 roku utworzono Muzeum Kinematografii, a na jego siedzibę wybrano pałac dawnego „króla bawełny” Karola Wilhelma Scheiblera, fotoplastikon zajmuje zaszczytne miejsce w fabrykanckim pałacu i jest perłą kolekcji. Cesarska Panorama stanowi obowiązkowy punkt wycieczki nie tylko po Muzeum, ale i po Łodzi.

Rekonstrukcji zabytku dokonała firma Renowa K.B. Renowacja i Pielęgnacja Obiektów Dziedzictwa Historycznego Karol Brzeziński.

Wszędzie tam gdzie był o to możliwe przywróciliśmy oryginalne części i historyczny wygląd tego wspaniałego urządzenia. Po każdym pełnym obrocie czyli obejrzeniu kompletu 25 zdjęć w trójwymiarze, słychać dzwonek. Fotoplastikon będzie działał bez zarzutu przez co najmniej 200 lat – podkreśla Karol Brzeziński, właściciel firmy.

Odrestaurowanie fotoplastikonu było możliwe dzięki darowiźnie przekazanej przez Łódzką Spółkę Infrastrukturalną.

Dziękujemy: prezes Radosław Łuczak i wiceprezes Krzysztof Kacprzak z Łódzka Spółka Infrastrukturalna, Karol Brzeziński – właściciel firmy K.B. Renowacja i Pielęgnacja Obiektów Dziedzictwa Historycznego, Andrzei Rapacki, Urszula Witkowska z Ośrodek Korekcji WzrokuPawel Tryzno i Mariusz Pietruszka z Muzeum Książki ArtystycznejMarek SzyrykPiotr Tomczyk i Janusz Tyman.

 

Editor's Rating

10.0
10.0
Wcześniejszy

Suknie inspirowane malarstwem Fridy

Następny

W kręgu neoawangardy – Warsztat Formy Filmowej