STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE

odc. IV: Cafe Rose

Rezydencja Scheiblerów w roli ekskluzywnego domu uciech w wojennym Stambule, gdzie z misją usunięcia angielskiego szpiega działającego w konsulacie III Rzeszy przybywa Hans Kloss (Stanisław Mikulski).

Zdecydowana większość scen rozgrywa się w sali balowej. Radca handlowy konsulatu – Witte (Janusz Bylczyński) i współpracujący z nim Grek, Christopulis (Edmund Fetting) ustalają tam plan działania, sącząc drinki i przyglądając się tańczącym wschodnim pięknościom.

Kilkakrotnie towarzyszymy bohaterom idącym klatką schodową. Tam m.in. ma miejsce pierwsze spotkanie Klossa z właścicielką lokalu – Rose Arens (Alina Janowska).

W charakterze pełnego bibelotów pokoju pani Rose „wystąpił” gabinet.

Kilka minut spędzamy także w sali mauretańskiej, gdzie Kloss przegrywa
w karty z Wittem i Christopulisem.


Serial TV

Reżyseria: Andrzej Konic

Scenariusz: Andrzej Zbych

Zdjęcia: Antoni Wójtowicz

Scenografia: Zdzisław Kielanowski

Produkcja: Zespół Filmowy Syrena, Polska, 1968
czarno-biały, 71’

Pałacowe wnętrza:

klatka schodowa

sala mauretańska

sala balowa

gabinet


odc. VI: Żelazny Krzyż

Tytułowy Żelazny Krzyż to najwyższe odznaczenie wojskowe III Rzeszy, którym uhonorowano Hansa Klossa (Stanisław Mikulski) za wykrycie spisku na życie Heinricha Himmlera. Istnienie spisku było, rzecz jasna, efektem zręcznie przeprowadzonej przez agenta J-23 intrygi, której prawdziwym celem była likwidacja niemieckich oficerów uznanych przez polskie podziemie za zbrodniarzy wojennych.

Uroczysta gala, podczas której Kloss otrzymuje z rąk Führera Żelazny
Krzyż ma miejsce w sali balowej pałacu Scheiblera udekorowanej flagami ze swastyką i portretem Hitlera.

Hans Kloss powoli przechodzi przez całą długość sali, zatrzymując się na progu sali mauretańskiej. Widać jedynie fragment tkaniny na ścianie
z charakterystycznym motywem.

SERIAL TV

Reżyseria: Janusz Morgenstern

Scenariusz: Andrzej Zbych

Zdjęcia: Antoni Wójtowicz

Scenografia: Zdzisław Kielanowski

Produkcja: Zespół Filmowy Syrena, Polska, 1968
czarno-biały, 55’

Pałacowe wnętrza:

sala balowa