ŚWIAT – NAJLEPSZE FILMY według popularyzatorów kultury filmowej

1. OSIEM I PÓŁ (8½, reż. Federico Fellini, 1963)
2. POWIĘKSZENIE (Blow-Up, reż. Michelangelo Antonioni, 1966)
3. CZAS APOKALIPSY (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, 1979)
4. OBYWATEL KANE (Citizen Kane, reż. Orson Welles, 1941)
5. OJCIEC CHRZESTNY (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, 1972)
PULP FICTION (Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino, 1994)
6. LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, reż. Miloš Forman, 1975)
7. 2001: ODYSEJA KOSMICZNA (2001: A Space Odyssey, reż. Stanley Kubrick, 1968)
8. AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, 1984)
9. DAWNO TEMU W AMERYCE (Once Upon a Time in America, reż. Sergio Leone, 1984)
10. LŚNIENIE (The Shining, reż. Stanley Kubrick, 1980)
11. PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO (Some Like It Hot, reż. Billy Wilder, 1959)

12. DZIECKO ROSEMARY (Rosemary’s Baby, reż. Roman Polański, 1968)
KABARET (Cabaret, reż. Bob Fosse, 1972)
MECHANICZNA POMARAŃCZA (A Clockwork Orange, reż. Stanley Kubrick, 1971)
TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI (Smultronstället, reż. Ingmar Bergman, 1957)

13. FORREST GUMP (Forrest Gump, Robert Zemeckis, 1994)
SIEDMIU SAMURAJÓW (Shichinin no samurai, reż. Akira Kurosawa, 1954)

14. CHINATOWN (Chinatown, reż. Roman Polański, 1974)
ŚMIERĆ W WENECJI (Morte a Venezia, reż. Luchino Visconti, 1971)

15. CINEMA PARADISO (Nuovo Cinema Paradiso, reż. Giuseppe Tornatore, 1988)
OKNO NA PODWÓRZE (Rear Window, reż. Alfred Hitchcock, 1954)
PERSONA (Persona, reż. Ingmar Bergman, 1966)
TAKSÓWKARZ (Taxi Driver, reż. Martin Scorsese, 1976)

16. ANDRIEJ RUBLOW (Andriej Rublow, reż. Andriej Tarkowski, 1966 / 1969)
DWUNASTU GNIEWNYCH LUDZI (12 Angry Men, reż. Sidney Lumet, 1957)
PSYCHOZA (Psycho, reż. Alfred Hitchcock, 1960)
STALKER (Stalker, reż. Andriej Tarkowski, 1979)

17. CZŁOWIEK Z KAMERĄ (Czełowiek s kinoapparatom, reż. Dziga Wiertow, 1929)
FANNY I ALEKSANDER (Fanny och Alexander, reż. Ingmar Bergman, 1982)
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ (Picnic at Hanging Rock, reż. Peter Weir, 1975)
SŁODKIE ŻYCIE (La dolce vita, reż. Federico Fellini, 1960)
WIELKIE PIĘKNO (La grande bellezza, reż. Paolo Sorrentino, 2013)

18. AMARCORD (Amarcord, reż. Federico Fellini, 1973)
GORĄCZKA ZŁOTA (The Gold Rush, reż. Charles Chaplin, 1925)
ŁOWCA ANDROIDÓW (Blade Runner, reż. Ridley Scott, 1982)
RASHOMON (Rashômon, reż. Akira Kurosawa, 1950)
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, 1965)

19. MĘCZEŃSTWO JOANNY D’ARC (La passion de Jeanne d’Arc, reż. Carl Theodor Dreyer, 1928)
PANCERNIK POTIOMKIN (Bronienosiec Potiomkin, reż. Siergiej Eisenstein, 1925)
POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM (Ostře sledované vlaky, reż. Jiří Menzel, 1966)
ŚWIATŁA WIELKIEGO MIASTA (City Lights, reż. Charles Chaplin, 1931)
ZAWRÓT GŁOWY (Vertigo, reż. Alfred Hitchcock, 1958)
ZIEMIA OBIECANA (Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, 1975)

20. ANNIE HALL (Annie Hall, reż. Woody Allen, 1977)
AŻ POLEJE SIĘ KREW (There Will Be Blood, reż. Paul Thomas Anderson, 2007)
BARRY LYNDON (Barry Lyndon, reż. Stanley Kubrick, 1975)
CASABLANCA (Casablanca, reż. Michael Curtiz, 1942)
CHŁOPCY Z FERAJNY (Goodfellas, reż. Martin Scorsese, 1990)
DZISIEJSZE CZASY (Modern Times, reż. Charles Chaplin, 1936)
GWIEZDNE WOJNY (Star Wars, reż. George Lucas, 1977)
LA STRADA (La strada, reż. Federico Fellini, 1954)
MANHATTAN (Manhattan, reż. Woody Allen, 1979)
PRZEMINĘŁO Z WIATREM (Gone with the Wind, reż. Victor Fleming, 1939)
ROZMOWA (The Conversation, reż. Francis Ford Coppola, 1974)
SPRAGNIENI MIŁOŚCI (Fa yeung nin wa, reż. Kar Wai Wong, 2000)
TRZECI CZŁOWIEK (The Third Man, reż. Carol Reed, 1949)