Nowa wystawa stała „Łódź filmowa”

For the English version, please click here

Muzeum Kinematografii w Łodzi zaprasza na pierwszą część nowej wystawy stałej „Łódź filmowa”, która jest poświęcona rozrywkom z przełomu XIX i XX wieku oraz kinu do 1939 roku. Druga część – obejmująca okres od 1945 roku do współczesności – zostanie udostępniona zwiedzającym 30 września 2021 roku.

Atutem nowej ekspozycji jest umożliwienie zwiedzającym kontaktu z unikatowymi obiektami ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz pozyskanymi na potrzeby wystawy z instytucji filmowych i kulturalnych oraz od kolekcjonerów i fanów kina. Zwiedzający może poczuć się jak łodzianin z początków XX wieku w mieście atrakcji. Siedzibą Muzeum Kinematografii w Łodzi jest zabytkowy pałac Karola Scheiblera, w którego wnętrzach splata się historia Łodzi włókienniczej i filmowej.

Warta podkreślenia jest interaktywność wystawy – wiele eksponatów można uruchomić i poznać zasady ich działania. Z powodów obostrzeń sanitarnych zwiedzający muszą korzystać z multimediów w rękawiczkach, a eksponaty włączają i wyłączają opiekunowie ekspozycji.

Zaplanuj wizytę w Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Kilka spośród atrakcji pierwszej części wystawy, na które chcemy zwrócić szczególną Państwa uwagę to:

– projekcja fragmentów Ziemi obiecanej w reżyserii Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego. Przez lata uważano, że nakręcony w 1927 roku film, nie zachował się. Na jego ślad wpadli w 2002 roku Kamil Stepan i Jerzy Maśnicki, kiedy przeczesywali zbiory Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie w poszukiwaniu przedwojennych polskich filmów. Sprowadzenie ocalałych niespełna piętnastu minut filmu trwało aż 12 lat. Dzięki uprzejmości Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego sceny z udziałem Kazimierza Junoszy-Stępowskiego, Jadwigi Smosarskiej (Anna Kurowska) czy Ludwika Solskiego będzie można obejrzeć na ekspozycji,

Projekcja fragmentów Ziemi obiecanej w reżyserii Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego.

– prezentacja oryginalnej sukni wizytowej Jadwigi Smosarskiej – „królowej polskiego ekranu” w 20-leciu międzywojennym, odtwórczyni głównej roli w ostatnim w jej karierze, a nakręconym w łódzkich plenerach, melodramacie Skłamałam w reżyserii Mieczysława Krawicza,

– pokaz trójwymiarowych przeźroczy w Cesarskiej Panoramie, czyli jednym z sześciu zachowanych w świecie oryginalnych fotoplastykonów skonstruowanych około 1900 roku przez wynalazcę urządzenia Augusta Fuhrmanna. Z pietyzmem odnowiona Kaiser Panorama, znana kinomanom z Vabanku Juliusza Machulskiego, jest bez wątpienia jedną z pereł muzealnej kolekcji, dla której warto dotrzeć do Muzeum,

– „występ” orchestrionu, czyli poddanej pieczołowitej renowacji ponad stuletniej szafy grającej. Wystawa w części noszącej tytuł „Miasto atrakcji” skoncentruje się na przybliżeniu rozrywek ery prefilmowej, pozwalając odczuwać współczesnym widzom emocje, jakie towarzyszyły naszym przodkom na przełomie XIX i XX wieku. Przybliży także zasady działania niezwykłych urządzeń, które stanowiły kamień milowy w rozwoju techniki pokazywania ruchomych obrazów – zwiedzający będą mogli samodzielnie uruchomić dokładne rekonstrukcje kinetoskopu, mutoskopu czy stereoskopu.

Obok prezentowania licznych zabytków techniki filmowej, jak fenomenalna kamera „Oko” skonstruowana przez Kazimierza Prószyńskiego jeszcze przed Tomaszem Edisonem, czy zjawiskowe stare kamery i projektory, Muzeum wykorzysta swój atut, jakim niewątpliwie jest usytuowanie w Pałacu Karola Scheiblera. Rezydencja jednego z najważniejszych przemysłowców powstającej w XIX wieku włókienniczej Łodzi, nie tylko sama w sobie olśniewa przepychem i zachowaną autentyczną architekturą oraz dziełami sztuki (w tym kilkunastoma olśniewającymi piecami), ale i stanowiła lokację dla licznych filmów z „Ziemią obiecaną” Andrzeja Wajdy na czele. Z arcydzieła sprzed blisko pół wieku będzie można zobaczyć m.in. oryginalną suknię Mady (Bożena Dykiel), projekty kostiumów autorstwa Barbary Ptak, czy egzemplarz powieści Władysława Reymonta „Ziemia obiecana” należący do Andrzeja Wajdy z odręcznymi notatkami reżysera.

Fragment oryginalnej sukni Mady (Bożena Dykiel) z Ziemi obiecanej w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Obiekt pochodzi z Narodowego Centrum Kultury Filmowej (EC1 Łódź).

Egzemplarz powieści Władysława Reymonta „Ziemia obiecana” należący do Andrzeja Wajdy.
Obiekt z archiwum Andrzeja Wajdy przy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.


Przypomnijmy, 5 maja 2021 udostępniliśmy pierwszą część wystawy „Łódź Filmowa”, całość ekspozycji będzie gotowa 30 września 2021. Na drugiej część wystawy stałej opowiemy o łódzkich ośrodkach filmowych. Zaprezentujemy dokonania Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, do których należą m.in. Faraon reż. Jerzy Kawalerowicz (1965), Potop reż. Jerzy Hoffman (1974), Sanatorium pod Klepsydrą reż. Wojciech Has (1973) i Podróże Pana Kleksa reż. Krzysztof Gradowski (1985). Opowiemy historię Wytwórni Filmów Oświatowych i Se-Ma-Fora, z którego pochodzą ikoniczne animacje dla dzieci i dorosłych. Właśnie tam na świat przyszedł Miś Uszatek oraz Pingwin Pik-Pok. Łódzkie studia filmowe odpowiadają również za wyprodukowanie polskich laureatów Oscara, takich jak: Tango reż. Zbigniew Rybczyński (1980) i Piotruś i wilk reż. Suzie Templeton (2006) z Se-Ma-Fora oraz Ida reż. Paweł Pawlikowski (2013) ze studia Opus Film. Część wystawy zostanie poświęcona studentom i wykładowcom Szkoły Filmowej. Obok nazwisk słynnych reżyserów i aktorów pojawią się nie mniej interesujący przedstawiciele zawodów filmowych: kaskaderzy, montażyści, scenografowie i pirotechnicy, osoby zwykle pomijane w systemie gwiazd. Zgromadziliśmy setki obiektów związanych z ich profesjami oraz finalnym dziełem pracy – gotowym filmem kinowym lub telewizyjnym.



Tworzenie wystawy jest możliwe dzięki realizacji projektu „Zwiększenie dostępności dorobku polskiej kinematografii poprzez zachowanie zabytkowej infrastruktury Pałacu Scheiblera” w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 – Oś Priorytetowa VI Rewitalizacja i potencjał endogeniczny regionu, Działanie VI.1. Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury, Poddziałanie VI.1.1 Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łódzi.

Partnerzy projektu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Szkoła Filmowa w Łodzi / PWSFTviT, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Opus Film, Akson Studio, Monolith Films, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Historii Katowic, Łódzkie Centrum Filmowe, Eye Filmmuseum, Filmoteca de Catalunya, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych I Fabularnych (WFDiF), Uniwersytet Łódzki, Centralne Muzeum Włókiennictwa / Central Museum of Textiles, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, Politechnika Łódzka, Archiwum Państwowe w Łodzi, EC1 – Łódź Miasto Kultury, Radio Łódź